11 Kasım 2009 Çarşamba

Miles Davis - Kind Of Blue














Tür: Cool Jazz , Bebop
Yıl: 1959

2 tane metal albümünden sonra biraz da jazz'a ağırlık veriyim dedim. Ve ilk seçimim de Miles'tan yana oldu. Dinlemesi hiç de kolay olmasa da , emek verip uzun uzun dinlicek olan bir dinleyici için seçilebilecek en mükemmel jazz albümüdür bana göre Kind of Blue.

En iyi Jazz albümleri sıralamasında hep birinci olmuş , çok geniş çapta kitleleri etkilemiş bir albümdür ayrıca. Ve işte özellikleri:
  • Genel olarak doğaçlama hazırlanmış bir albümdür , her kaliteli jazz albümüne yakışacağı gibi. Hatta 50. yıl dönümü anısına piyasaya sürülen versiyonunda , deneme kayıtları da yer almaktadır , şarkının nasıl oluştuğunu , adım adım nelerin değiştiğini gözlemleyebilirsiniz.
  • Kadrosu tümüyle yıldızlar karması gibidir. Enstrümanlar enfestir. Mesela Blue in Green şarkısında kısa bir yerde çıkan "çıngıraklı yılan-vari" ses bile zevkten öldürebilir. (Ben deliriyorum demeye getiriyorum.)
  • Ek olarak , Freedie Freeloader şarkısının da güzel bir hikayesi vardır ; freedie adlı , sürekli miles konserlerine gelen ama asla hesap ödemeyen beleşçi bir adamla ilgili. 
Jazz All-Stars Kadrosuna gelirsek;
  • Miles Davis, aslanım yiğidim trompetçim. Adam efsane olmuş , üstüne laf söylemek komik olabilir. Ama kulaklıkla dinliyorsanız Kind of Blue'yu , kulaklarınızda biraz acı verebilecek türdendir biraz trompetler.
  • Julian Adderley, alto saksafoncu. Halen daha alto / tenor saksafon ayrımını yapamasam da dinleyerek , Coltrane ile birlikte hoş işler çıkardıklarını söyleyebilirim.
  • Paul Chambers , ailemizin kontrabasçısı. Bende mi bir bass fetişi var bilmiyorum ama , bu bassları dinlemek de mükemmel oluyor.
  • Jimmy Cobb, davulcu. Jazz'ın geneli düşünüldüğünde , daha iyi davulcular aklıma gelmiyor değil , Billy Cobham gibi. Ama bu türe en uygun davulcu gene Jimmy sanırsam. Ziller ile büyüleyebiliyor insanı. Yada fırça bagetiyle...
  • John Coltrane , tenor saksafoncumuz. Ki kendisi de Miles kadar ünlüdür.
  • Bill Evans, piyanocumuz. O da pianonun Miles'ı oluyor zaten.
  • Wynton Kelly, yedek davulcu muamelesi görür gibi ama , evet benzeri bir şey. sadece freedie de çalmıştır kendisi. Ama o da iyidir. 
Ve bunu neden dinlemeniz gerekiyor sorusuna gelirsek;
Çünkü bunu ciddi ciddi ahirette sorabilirler. Dönenler sordular diyor. Olmadı , hayatınızın bi yerinde gerekir belki. Kültürdür , bulunsun. Ayrıca, Jazz'a merak salan her bünyeye tavsiye edilir bu albüm. Ama aslında ilk olarak dinlemeyin. Ağır gelir. Biraz birikim üstüne dinlediğinizde gerçek tadı alırsınız.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder